חנות וירטואלית מוצלחת

חנות וירטואלית טובה כגון מג'נטו בגרסה של Salepoint תיתן לכם מענה מצוין לניהול החנות שלכם. יחד עם זאת, אין זה חדש שבין האתרים הקיימים באינטרנט קיימת גם משמעות למספר גורמים נוספים, שיכריעו את האופן שבו החנות שלכם תתפוס את מקומה הראוי ותגיע למקסימום החשיפה האפשרי. כמנהלי חנות באינטרנט אנו עושים מאמצים רבים כדי להביא את הלקוח אלינו, בין אם זה באמצעות מודעות ממומנות בגוגל, שיווק אורגני במנועי חיפוש ואפילו חיבור לאתרים כמו זאפ ודומיהם, אולם המהלך של הבאת לקוח פוטנציאלי לחנות הוירטואלית אינו דבר פשוט כלל ועיקר.

הכללים הבאים מתייחסים לשלב שבו הלקוח (או הגולש) מגיע אל האתר שלא בטעות אלא במכוון ויש בו עניין, לפחות מינימלי, לבצע פעולה כלשהי בחנות הוירטואלית. לקוח כזה מוגדר בשפה המקצועית Qualified Customer (ובתרגום חופשי – לקוח מוכן לקנייה). המטרה של החנות, בסופו של תהליך, היא להביא את הלקוח ממצב שהוא מעוניין למצב שהוא מבצע רכישה בפועל, קרי הפיכתו ל-Paying Customer. נושא זה הוא לחלוטין מדיד וישנם כלים מתקדמים לבדיקת יחס ההמרה של האתר (כגון Google Analytics או Google Search Insights ודומיהם).

אין זה אומר, כמובן, שלקוח ש"נחת" במקרה באתר לא עשוי להפתיע ולבצע פעולה, אך אקט זה אינו מדיד מעצם היותו מקרי לחלוטין. במלים אחרות, ננסח זאת כך: חנות וירטואלית טובה באמת היא כזו שתגרום ללקוח טועה להפוך ללקוח מרוצה. שכנעו את הלקוח שהוא זקוק לזה, וייתכן שהוא ממש יזרום וגם יסכים עמכם. אם לא בפעם הזו, אולי בפעם הבאה שהוא יזדקק למוצר שלכם.

טיפים לחנות וירטואלית מוצלחת

להצלחה של חנות וירטואלית טובה שותפים גם מנהל האתר וגם החנות עצמה. הכלים שתיתן לכם המג'נטו בגרסה שלנו יכולים להיות מדהימים, אך ללא עזרתו של בעל החנות (או מי מטעמו) ביצירת תוכן ועניין במוצרים, העסק יתקשה להמריא. רבים נוטים להתייחס לחנות וירטואלית כאילו היתה "החנות" של העסק באינטרנט, כאשר בפועל חנות וירטואלית אמורה להוות סניף נוסף של העסק, קרי יישות עצמאית שיש לנהל כאילו היתה סניף עצמאי לכל דבר ולא שלוחה של העסק באינטרנט.

הערה: ההמלצות שלפניכם אינן מהוות מדע מדויק אלא אוסף של תובנות שאנו ב-Salepoint הספקנו לאגור מההתנהלות השוטפת של עשרות החנויות שהקמנו ברשת, ומחנויות שאנו מפעילים בעצמנו.

מראה החנות והניווט בין הקטגוריות

כמו שלא הייתם מרשים לעצמכם לזלזל במראה החנות האמיתית שלכם, אותו הדין תופס גם לגבי חנויות וירטואליות. השקיעו בלוגו ובאלמנטים הגראפיים, הוציאו (אם מתאפשר) את העבודה למעצב מקצועי בעל ידע מוכח. זכרו: אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני. ככה בחיים, ככה בעסקים, ובוודאי שככה באינטרנט.

אל תשפכו 50 מוצרים בעמוד הבית. בסופו של דבר, כאשר הלקוח גולל וגולל את העכבר, הוא מפסיק לאבד עניין במוצרים אלא פשוט עושה זאת בצורה אוטומטית ולא מתייחס לאלה שנמצאים בשורה הרביעית והחמישית (בדוק). אותם הדברים אמורים גם לגבי דפי הקטגוריות באתר: השתדלו להציג מספר שפוי של מוצרים בעמוד אחד, כשההמלצה שלנו היא להציג לא יותר מ 15 מוצרים בדף קטגוריה. חלקו את מוצרי החנות לקטגוריות אב בודדות, ומשם צללו מטה לתת קטגוריות (או תת מחלקות לצורך העניין). ברגע שהלקוח נכנס ורואה לנגד עיניו את כל קטגוריות החנות פתוחות בצורה מאסיבית, הוא מאבד כיוון ומתקשה למצוא את מבוקשו. השקיעו מחשבה ודמו את עצמכם ללקוח שלא מבין לאן הוא הגיע, ועכשיו נסו לכוון אותו בצורה אינטואטיבית למוצר המבוקש. רובריקת חיפוש חכמה (כגון השלמה אוטומטית של מחרוזת חיפוש) יכולה להיות מצויינת.

הקפידו על כתיבה נכונה, ללא שגיאות כתיב וניסוח

העבירו את התוכן להגהה לפני עלייה לאוויר. תשומת לב לפרטים הקטנים תיתן ללקוח את ההרגשה שהוא מחפש וצריך.

טוויסט שיווקי בדפי תיאור המוצרים

נסו להחיות קצת את התיאור. דברו על יתרונות המוצר, שימוש, אחריות והתאמה, ואל תחסכו בפרטים רלוונטיים. זכרו שלגולש אין אפשרות 'להרגיש' את המוצר ועליכם האחריות להעניק לו את החוויה המשלימה על ידי יצירת עניין שהוא מעבר לברור מאליו. טיפ קטן: אם יש לכם מוצר שדורש ספציפיקציה טכנית וכולל מונחים טכניים רבים, רצוי לאגדו בקובץ Word או Pdf ואז לתת קישור להורדה.

קישור

קשרו כל מוצר למוצר נלווה ולמוצר דומה והוסיפו מוצר 'בדרך לקופה'. ההמלצה על מוצרים באזורים שונים בחנות נותנת לגולש הרגשה שהוא מקבל המלצות על מוצרים בהם הוא מתעניין, וכתוצאה מכך המכירות בחנות גדלות.

תמונות ברורות

רצוי שתיים לפחות לכל מוצר. מוצר שלוקה בתמונה קטנה ולא ברורה, אין להתפלא אם לא יעורר עניין כלל אצל הגולש.

סרטי וידאו בדפי המוצר

נחשב למותרות אך יעיל פי כמה מאשר תמונה רגילה. אין כמו וידאו כדי להמחיש מוצר בפעולה והיום, עם אפשרויות האתרים שמאחסנים וידאו בחינם (מישהו אמר YouTube?), כל מה שנותר הוא לאסוף קצת אמביציה ופשוט לצלם את המוצרים בפעולה. כל מצלמת וידאו ביתית יודעת לעשות דברים יפים (ויש גם מצלמות HD ביתיות אז בכלל, זה יותר איכותי מאי פעם) והכי חשוב – העסק נגיש ואפשרי לכל אחד. רק צריך לדעת להניע עניינים ולהתקדם. טיפ קטן: כאשר מקשרים סרטון על מוצר מאתר וידאו פופולרי, יש לעניין השפעה על תוצאות במנועי חיפוש.

האמינות ושם בית העסק

האם לעסק יש שם טוב או לא? בד"כ עניין של מטען שהגולש כבר הגיע איתו לאתר. לרוב, הגולש יעדיף לרכוש מעסק או מרשת שהוא כבר מכיר, אבל אם תפתו אותו במבצעים מעניינים ותשדרו אווירה רצינית, ייתכן שתוכלו לעקוף את המגבלה הזו.

הצגה ברורה של מידע על העסק

תנו ללקוח את התחושה שלעסק יש בעל בית. ספקו טלפונים וטופס צור קשר. העלו תמונות מהסניפים וצרו מפת הגעה אליהם. לעיתים הגולש יכול להיכנס לאתר כדי להתרשם מהמוצר וללמוד עליו, ואז הוא יבקש להגיע לבית העסק ולבצע את הרכישה באופן פרסונלי. לכן, אין לדעת מהיכן תגיע הקנייה. טיפ קטן: אם אפשר, הציגו מספר של קו טלפון נייח, לדוגמא: הוט או בזק. הצגה של טלפון סלולרי בלבד נותנת תחושה של משהו ארעי. לא בדיוק התחושה אותה אתם רוצים להעביר. מספר 1-800 או מספר חינם אחר יכולים לעשות עבודה טובה ביצירת האמון הראשוני ביניכם לבין הלקוח. תוכנת LIVE CHAT יכולה להיות פיתרון לא רע.

מחירים

מחיר לא תמיד יהווה את השיקול בכוונתו של הלקוח לרכוש מוצר כזה או אחר, אבל על מנהל האתר להיות עירני ולעקוב בעניין אחד המחירים של המתחרים בשוק. מחיר יקר יותר יכול לבוא בחשבון, אבל לא יותר מדי, שיישאר ריאלי. רצוי מאוד לציין מחיר בחנות הפיזית ומחיר מיוחד לאתר. בכל זאת, אנו מעוניינים להניע את הלקוח לבצע רכישה באתר אולי על חשבון רכישה אפשרית בחנות. יש לתת ללקוח את התחושה שמשתלם לו לבצע רכישה אינטרנטית.

אבטחת האתר

מה אנחנו בעצם מבקשים מהלקוח? להכניס את היד לכיס ולשלוף את כרטיס האשראי שלו על מנת לבצע רכישה. לא דבר טריויאלי כלל. דאגו למפתח הצפנה SSL (כן, המנעול הקטן ההוא) המוכר על ידי אחת החברות המובילות בשוק. סליקת אשראי על ידי חברה מורשית הוא עניין הכרחי כל עוד לא רוצים לבזבז זמן וכאב ראש בעסקאות לאחר קנייה. היתרון הגדול בסליקת אשראי אוטומטית הוא בעובדה, שאם ישנה בעיה מסויימת בכרטיס האשראי אזי הלקוח מקבל על כל הודעה מיידית אם העסקה מאושרת או לא. כשבעל העסק מקבל התראה על הזמנה חדשה באתר, הכסף כבר בדרך לחשבון הבנק. לזה אנו קוראים Priceless. קראו עוד על סליקת כרטיסי אשראי אצלנו באתר.

משלוחים ומדיניות משלוחים מוצהרת

שלא כמו בחו"ל, בארץ העניין הוא די פשוט. בחרו חברת משלוחים עבור משלוחים על ידי שליח אישי וקבעו מחיר פיקס (אחיד) לכל חלקי הארץ. במקרה של משלוח מוצרים בדואר רשום, קבעו גם כאן מחיר אחיד. אם ניתן, מומלץ לתת ללקוח את האפשרות לאסוף את המוצר ב"איסוף עצמי". בכל מקרה, נסו 'לשחד' את הלקוח על ידי הטבה של משלוח חינם מעל סכום קניה מסויים. האמינו לנו, זה עוזר. החנות הוירטואלית שלנו מאפשרת למנהל האתר לבחור באילו שיטות משלוח להשתמש באתר, ואנו מגדירים כברירת מחדל במערכת שלושה מודולי משלוח מוכנים לשימושכם – משלוח אישי, דואר רשום ואיסוף עצמי. רק בחרו מה נוח לכם וצאו לדרך.

תקנון האתר

צרו תקנון. גם אם אינכם עורכי דין, האתר לא יאושר על ידי חברות האשראי במידה ולא מוצג תקנון המסביר ללקוח מה קורה במידה ו… (זה יכול להיות כל דבר), מדיניות החזרת מוצרים, זמני הספקה, אחריות וכו'.

תוכן תדמיתי אודות החברה

גם אם אתם חברה מוכרת וגם אם אתם עסק מתחיל, הכלל הוא אותו כלל לגבי כולם. מה שמוכר באינטרנט זה תוכן: מאמר 'אודות החברה' המסביר למה לקנות אצלכם, מידע רלוונטי אודות ההיסטוריה של החברה ותמונות מהסניפים או מחיי היומיום של העסק יצרו אצל הגולש את האמון שיאפשר את הרכישה בהמשך. גם אם הלקוח נוחת אצלכם ישירות בדף המוצר (נגיד מאתר כמו זאפ או מודעה בגוגל) הוא לא יבצע קנייה באופן מיידי אלא יבדוק ויסתכל ויחקור ואז יקבל את ההחלטה. בכל מקרה, לאחר יצירת התוכן העבירו את החומר להגהה לפני הפרסום. טיפ קטן: אין תחליף לאנשי מקצוע. תנו לאיש שיווק מנוסה לטפל בחומרים וראו כיצד העניין משפיע ישירות על המכירות.

תוכן נלווה

צרו את ההבנה שאתם מומחים במה שאתם עושים. כתבו מאמרים שונים לגבי המוצרים וחלקו את הניסיון והידע שצברתם עם הגולש. אחד הדברים היותר "מצערים" בעסקים הוא העובדה, שהקונה קונה מתי שהוא רוצה ולא מתי שבעל החנות רוצה. תמיד צריך לזכור, שגם אם הגולש לא ביצע פעולה קנייה – הוא בהחלט יזכור את החנות לטובה אם היא הקנתה לו ידע חדש או משהו שהוא לא ידע לפני כן. כשתגיע העת לקנות, הוא יזכור זאת.

תגיות: , ,

השאר תגובה