קבלת תשלומים באינטרנט: מה, איך, כמה ולמה?

בימים עברו, כאשר סליקת כרטיסי אשראי באינטרנט הייתה עניין יקר ומורכב מבחינה טכנית, העדיפו מנהלי חנויות להימנע מביצוע מכירות באינטרנט ולחפש אלטרנטיבות אחרות. עסקאות באמצעות הטלפון וסליקה ידנית הן אמנם מתודות שעדיין זוכות לפעילות ענפה בשוק הישראלי, אולם כיום, כשהתהליך הפך לפשוט ביותר (וגם איננו יקר כל כך) – כל פיתרון אחר פרט לסליקה מלאה דן את בעל העסק להתעסקות מיותרת בפרטים טכניים וגורם לאי נוחות מסוימת מול הלקוח. לכן, הדרך הטובה ביותר לגביית תשלום היא באמצעות סליקת כרטיסי אשראי בצורה מלאה המאפשרת חיוב אוטומטי ללא מגע יד אדם.

למה זקוק בעל עסק על מנת לקבל תשלומים באמצעות כרטיסי אשראי?

1. חנות וירטואלית שבה יוצגו מספר אלמנטים: המוצרים, תקנון האתר, מדיניות החזרה ומשלוחים, ופרטים על אבטחת האתר
ללא תקנון ומדיניות מוצהרת, האתר לא יזכה לאישור של חברת האשראי הסולקת (על כך נרחיב בהמשך).

2. מפתח הצפנה SSL – מינימום 128 ביט

זה בוודאי נשמע לכם כמו סינית מדוברת, וזה בסדר. מדובר בסך הכל במנעולון הקטן שצץ לו פתאום כאשר אנו ניגשים לאזורים המאובטחים באינטרנט. למקרה שלא ידעתם, ישנם גם חשבונות מייל (כמו זה של גוגל) שניתן לגלוש אליהם עם כתובת מאובטחת. כתובת כזו תתחיל תמיד בקידומת https, כשה-s הנוספת פירושה secure.

במקרה של חנות וירטואלית, אין צורך שכל האתר יהיה מאובטח אלא דף התשלום בלבד. מהלך זה נועד להבטיח שהמידע שהגולש מעביר אל השרת יועבר בצורה מוצפנת ומאובטחת.

3. מספר ספק בחברת האשראי הסולקת

שלוש חברות אשראי מבצעות כיום סליקה בישראל: ויזה כאל, לאומי קארד וישראכרט, ועל מנהל החנות לבחור עם מי מהן הוא מעוניין להתקשר. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי למרות שהשוק אמור להיות תחרותי ופתוח, הדבר הזה נכון באופן חלקי בלבד. הלקוח יכול אמנם לבחור את חברת הסליקה, אבל כך למשל, חברת לאומי קארד אינה יכולה לסלוק את כרטיס הישראכרט המקומי (בד"כ בצבע כחול), או לחילופין, ישראכרט אינה סולקת את כרטיס לאומי קארד הכחול או את דיינרס, שמיוצג בארץ גם הוא על ידי ויזה. קצת מסובך ולא נעים, אבל זה המצב כרגע בשוק.

בכל מקרה, מנהל החנות הוא זה שאמור להחליט עם מי בסופו של דבר הוא מעוניין לעבוד. ייתכן גם מצב, שעסקים מסוימים יוכלו ויעבדו מול מספרחברות סולקות.

4. מספר מסוף וירטואלי

מספר מסוף וירטואלי מונפק על ידי החברה שמקשרת בין האתר לבין מערכת שבא של בנק ישראל. מערכת זו הוקמה על יד בנק ישראל והיא מאגדת בתוכה את כל הבנקים על מנת שתהווה בסיס נתונים מרכזי, מולו ניתן לבדוק את כל הנושאים הקשורים בסליקת כרטיסי אשראי.

בתהליך זה בעצם מוקם עבור מנהל החנות מסוף וירטואלי. מסוף זה מתחבר למערכת שבא של בנק ישראל, וברגע סליקת הכרטיס הנתונים מועברים, נבדקים וחוזרים אל המשתמש בצורת אישור או דחייה של העסקה (ממש בדומה לתהליך המשרדי הרגיל).

התהליך מתבצע בתוך שניות ספורות, ובסופו מופיעה במערכת הניהול הזמנה חדשה לטיפול מנהל החנות. פשוט, נוח ומהיר, ובעיקר נטול כאבי ראש מיותרים.

כאן המקום לציין, כי נושא הסליקה באינטרנט נחשב במשך שנים לעניין מסובך, יקר ובעיקר ארוך מבחינת משך ההקמה, אבל לא עוד. כלקוח SalePoint, זמן ההפקה של 'מספר מסוף' יקוצץ עבורך למינימום. במקום לחפש ולרדוף אחר החברות, הן יגיעו אליך.

אז כיצד בוחרים חברת סליקת כרטיסי אשראי?

כדאי מאוד לבדוק מי היא חברת שירותי הסליקה המומלצת, לבקר באתר האינטרנט שלה ולקרוא את תנאי השימוש במערכת, אופן פעילותה והגדרות האבטחה. כמו כן, רצוי ומומלץ לקרוא חוות דעת של לקוחות אחרים, העושים שימוש בשירותיה של אותה חברת סליקה.

בשוק הישראלי קיימות מספר חברות המספקות שירותי סליקת כרטיסי אשראי לאתרי אינטרנט. מערכת פלא כארד, אשר מספקת מנגנון שירותי סליקה אונליין, הינה מערכת מאובטחת שקיבלה תו תקן אבטחה הגבוה ביותר (PCI Compliance). לכן, בחרנו ב-Salepoint להטמיע מודול תשלום בצורה אוטומטית לכל חנות שאנו מתקינים.

תהליך ההצטרפות לשירותי הסליקה (מתייחס אך ורק ללקוחות Salepoint):

עם פתיחת החשבון יישלח אליך טופס, בו תתבקש למלא מספר פרטים על העסק ועל החנות (את הטופס ניתן גם להוריד מפורטל הלקוחות שלנו). את הטופס יש לשלוח למספר הפקס המופיע על גביו. זמן קצר לאחר קבלת הטופס במשרדי פלא כארד, שירות הלקוחות של החברה ייזום עמך שיחה על מנת לקדם את נושא בחירת החברה הסולקת. לאחר הצגת כל הנתונים והסדרת התשלום, יועברו פרטיך לנציג השטח של החברה הסולקת הנבחרת. נציג זה יקיים עמך פגישה, שלאחריה יעבור האתר ביקורת על ידי מחלקת מערכות המידע של החברה הסולקת, בכדי לוודא שהאתר אכן עומד בתקן ובדרישות. על מנת לקבל אישור, כאמור, על האתר להכיל תקנון, מדיניות החזרת מוצרים, טלפונים ויצירת קשר.

עם קבלת האישור וקבלת מספר ספק מהחברה הסולקת, המידע מועבר חזרה לחברת פלא כארד, שם מיוצר עבורך מספר מסוף וירטואלי. את אותו מספר מסוף אנו מתקינים במקום המיועד במערכת המג'נטו (שבמקרה הכנו מראש), וכאן למעשה מסתיים התהליך. כבר עם ביצוע ההזמנה הראשונה, הכסף יהיה בדרך לחשבון הבנק.

התהליך כולו, אגב, עשוי להתבצע בתוך שבוע אחד בלבד. כלקוח Salepoint, תזכה כמובן ליחס מיוחד ולזמני תגובה קצרים במיוחד.

נספח:

חברות אשראי סולקות בישראל:

בישראל קיים מספר רב של חברות שעוסקות בתחומי אשראי שונים, אולם רק שלוש מהן משמשות כמנפיקות (Issuer), כלומר חברות שמנפיקות כרטיסי אשראי, וחברות סולקות (Acquirers) – חברות המזכות חשבונות בנק של סוחרים כנגד קנייה בכרטיסי אשראי של מחזיקי כרטיסים שונים. החברות המנפיקות מייצגות בארץ חברות אשראי עולמיות (מותג) ופועלות בעיקר תחת הניהול האיזורי האירופאי של חברות אלו, כדוגמת Visa או Mastercard. החברות הסולקות יכולות לבצע סליקה בכרטיסי אשראי שלאו דווקא הונפקו על ידה. באופן לא מפתיע, חברות אלה הינן חברות-בנות של בנקים מובילים בארץ, כאשר מערכת מסועפת של רשתות מחשב היא שאחראית לסליקה בין חברות האשראי בארץ ובחו"ל.

כל שעליכם לזכור, כסוחרים רגילים או כבעלי אתר מסחר אלקטרוני, הוא שחברות האשראי הינן חברות פיננסיות המרוויחות את לחמן בעיקר מעמלות סליקה ומהענקת אשראי, וכמו בכל זירת מסחר, עלויות המוצרים הפיננסיים פתוחות למשא ומתן.

המותגים המיוצגים בארץ הם:
MasterCard
VISA
AMEX
Diners
JCB

ישראכרט (Isracard):
מנפיקה: MasterCard,American Express ,VISA
סולקת: MasterCard, American Express, JCB

ויזה כאל (CAL):
מנפיקה: MasterCard, VISA, Diners
סולקת: Diners, VISA, MasterCard (חו"ל בלבד)

לאומי קארד (Leumi Card):
מנפיקה: VISA, MasterCard
סולקת: VISA, MasterCard (חו"ל בלבד)